Plan 2000

Kaartviewer (laden kan paar seconden duren)

Plan 2000 was een van de meest rigoureuze wederopbouwplannen van Den Haag. Dit plan is in de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog gevormd door een -met name Haagse- architectengroep onder leiding van van J.J. Hornstra waarvan de leden erg geinspireerd waren door de ideeen van het CIAM. De oude dichtbebouwde stad werd gezien als een bron van ellende door het gebrek aan bewegingsruimte, gebrekkig onderhoud en een slechte toegankelijkheid voor het vervoersmiddel van de toekomst: de auto. Dit stadslandschap moest worden opengebroken zodat de vrijkomende ruimte kon worden benut voor nieuwe woonflats in het groen en brede boulevards voor auto’s. Functies moesten ruimtelijk van elkaar worden gescheiden. Zo werden afzonderlijke gebieden aangewezen voor wonen, werken, recreatie en verkeer.

Rondom de binnenstad moest een vierbaanweg worden aangelegd met vijf grote verkeerspleinen, waarvan de meest oostelijke direct fungeerde als centraal station en busstation. Het Koekamp werd opgeofferd voor een nieuw koninklijk paleis met bijbehorende paleistuin.

Aan het meest westelijke verkeersplein, tussen paleistuin en de Vondelstraat, was ruimte gereserveerd voor een nieuw stadhuis en bibliotheek. Vanaf het nieuwe stadhuisplein werd een nieuwe verbinding voorgesteld tussen de nieuwe rondweg en Kneuterdijk. Hiervoor zou een aanzienlijk deel van het Hofkwartier worden opgeofferd.

De zuidelijke binnenstad zou, op het Hofje van Wouw na, volledig worden gesaneerd. Langs de zuidoostelijke ringweg moesten vijf 'zeer hoge' kantoorflats worden gerealiseerd voor de huisvesting van de ministeries. Zeer hoge kon tussen aanhalingstekens, want men sprak van 5 tot 7 bouwlagen.

Plan 2000 was zo extreem dat het nooit serieus werd opgepakt door het stadsbestuur. Wel zorgde het plan voor belangrijke input voor latere vernieuwingsplannen. Het Schenkviaduct en Prins Bernhardviaduct zijn indirect afkomstig uit Plan 2000.




3d viewer (laden kan paar seconden duren)

Bron kaart: Plan 2000 (1946)